Ημερίδα με θέμα: “Ισότιμη Πρόσβαση στο Α.Π.Θ. για όλες και όλους”

Η Επιτροπή Κοινωνικής Πολιτικής και Υγείας Α.Π.Θ. διοργανώνει ημερίδα  με θέμα “Ισότιμη πρόσβαση στο Α.Π.Θ. για όλες και όλους”, την Πέμπτη  23 Μαΐου 2013, 10:00-17:00, στο Κέντρο Διάδοσης Ερευνητικών  Αποτελεσμάτων του Αριστοτέλειου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης, (3ης  Σεπτεμβρίου).

Η ημερίδα πραγματοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος Δια Βίου Μάθησης “DAReLearning , Ευαισθητοποίηση ακαδημαϊκών δασκάλων σε θέματα  αναπηρίας – Βελτιώσεις μέσω e-learning”  (http://www.dareproject.eu/),  που εκπονείται από την Επιτροπή Κοινωνικής Πολιτικής και Υγείας, με  επιστημονικό υπεύθυνο τον καθηγητή Υγιεινής, Κοινωνικής Ιατρικής και  Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, κ. Αλέξη Μπένο.

Πρόκειται για έργο που  αποσκοπεί στην ευαισθητοποίηση των ακαδημαϊκών δασκάλων σε θέματα  αναπηρίας και ψυχικής υγείας, μέσω ειδικά σχεδιασμένων για το σκοπό  αυτό εκπαιδευτικών σεμιναρίων, που πραγματοποιούνται τόσο στον υπαρκτό χώρο (αίθουσα διδασκαλίας) όσο και στον ψηφιακό (εξ αποστάσεως εκπαίδευση/ e-learning).

Η Επιτροπή Κοινωνικής Πολιτικής και Υγείας Α.Π.Θ., αναγνωρίζοντας το  δικαίωμα όλων στην εκπαίδευση και την κοινωνική ζωή, υιοθετεί το κοινωνικό μοντέλο για την αναπηρία, το οποίο υπερβαίνει τη μονοσήμαντη  αντίληψη της αναπηρίας ως ιατρικής κατάστασης. Καθοριστικής σημασίας  είναι ο τρόπος οργάνωσης της κοινωνίας -οι κοινωνικές προκαταλήψεις,  τα στερεότυπα και οι ελλιπείς υποδομές- που δημιουργούν εμπόδια στην  ένταξη και εμποδίζουν τα άτομα με αναπηρία να πάρουν ισότιμα μέρος  στην κοινωνική ζωή και την εκπαίδευση. Στο πλαίσιο αυτό, η ημερίδα  προπαγανδίζει το δικαίωμα όλων στην εκπαίδευση, την προσωπική,  κοινωνική και επαγγελματική ζωή, χωρίς περιορισμούς για λόγους  αναπηρίας, υγείας ή άλλης διαφορετικότητας και εστιάζει στην ισότιμη  πρόσβαση των φοιτητών και φοιτητριών με αναπηρίες στο Αριστοτέλειο  Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.

Το πρόγραμμα ξεκινά με ένα στρογγυλό τραπέζι συζήτησης σχετικά με το  πλαίσιο αρχών και αξιών για την εξασφάλιση ισότιμης πρόσβασης στην  εκπαίδευση, με έμφαση στην πρόσβαση των ατόμων με αναπηρίες  και  ψυχικές διαταραχές, τα εμπόδια που δημιουργούν αποκλεισμούς -όπως  προκαταλήψεις, συμπεριφορές, αρχιτεκτονική,  δομημένο περιβάλλον- και  πώς αυτά μπορούν να αντιμετωπιστούν, το ρόλο και τη  συμβολή των  ακαδημαϊκών δασκάλων στην άρση των περιορισμών και τη διαμόρφωση ενός  προσβάσιμου εκπαιδευτικού περιβάλλοντος.  
Συμμετέχουν η κ. Δήμητρα  Κογκίδου, κοσμητόρισσα Παιδαγωγικής Σχολής Α.Π.Θ., ο. Κώνσταντίνος  Μπαϊρακτάρης, καθηγητής του Τμήματος Ψυχολογίας Α.Π.Θ., ο κ. Αλέξης  Μπένος, καθηγητής Υγιεινής και  Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας Α.Π.Θ.  και ο κ. Παναγιώτης Τσαλής, ερευνητής του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών  Α.Π.Θ.

Ακολουθεί δεύτερο στρογγυλό τραπέζι όπου αφενός παρουσιάζονται  υφιστάμενες δομές και υπηρεσίες του Α.Π.Θ. για την υποστήριξη της αναπηρίας και των ψυχικών διαταραχών και αφετέρου φοιτητές και  φοιτήτριες με αναπηρίες καταθέτουν την προσωπική τους εμπειρία από τη  χρήση των υπηρεσιών αυτών, την επάρκειά τους για την κάλυψη των αναγκών τους, τις αδυναμίες που παρουσιάζουν, τις απαιτούμενες δράσεις  προκειμένου να γίνουν πιο αποτελεσματικές. Συμμετέχουν εκπρόσωποι της  Επιτροπής Κοινωνικής Πολιτικής και Υγείας, του Κέντρου Συμβουλευτικής  και Ψυχολογικής Υποστήριξης, του Κέντρου Ενταξιακής Πολιτικής της  Παιδαγωγικής Σχολής, του Προγράμματος Προαγωγής Αυτοβοήθειας του ΑΠΘ.

Τέλος, παρουσιάζονται (στα αγγλικά) δύο περιπτώσεις καλών πρακτικών  ευαισθητοποίησης σε θέματα αναπηρίας:
• η ψηφιακή πλατφόρμα εκπαιδευτικών σεμιναρίων για την αναπηρία, που αναπτύσσεται στο πλαίσιο του προγράμματος DAReLearning
• η πρωτοβουλία Disability Access-Friendly Campaign (Πρόσβαση Φιλική προς ΑμεΑ), που αποτελεί μία δωρεάν καινοτόμο πρακτική για την  ενημέρωση και ευαισθητοποίηση σε θέματα κινητικής αναπηρίας, μέσα  από  τη διδασκαλία της αγγλικής γλώσσας.

Στο πλαίσιο της ημερίδας προβλέπεται η διοργάνωση παράλληλης δράσης θεραπευτικής γυμναστικής στο πανεπιστημιακό γυμναστήριο.

 

Μετάβαση στο περιεχόμενο