ΔΙΕΘΝΕΣ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΟΚΡΙΤΙΚΗ ΣΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ

ΔΙΕΘΝΕΣ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΟΚΡΙΤΙΚΗ ΣΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ
Τα Τμήματα Θεάτρου και Κινηματογράφου της Σχολής Καλών Τεχνών, Α.Π.Θ., διοργανώνουν διεθνές συνέδριο με θέμα «Ο ηθοποιός, ανάμεσα στη σκηνή και στην οθόνη». Το συνέδριο θα λάβει χώρα στις 4 – 5 Νοεμβρίου, στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών και θα διαρκέσει και τις δύο ημέρες από τις 9.00 έως τις 20.30.
Με την πρωτοποριακή θεματολογία του συνεδρίου και επιφανείς εισηγητές την Αγγλία, τη Γαλλία, τη Γερμανία και τις Η.Π.Α., το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης διεκδικεί ηγετικό ρόλο στην έρευνα και σε αυτό τον τομέα. Στο παρελθόν, η θεωρία και η κριτική του θεάτρου και, πολύ περισσότερο, η κινηματογραφική θεωρία προσέγγιζαν συχνά τα ζητήματα που αφορούν στην υποκριτική τέχνη με αξιολογικά κριτήρια παρά με λόγο συστηματικό. Τα τελευταία χρόνια πολλά έχουν αλλάξει στον τομέα αυτό και σήμερα ο ηθοποιός αποτελεί αντικείμενο έρευνας πολλών και διαφορετικών ερευνητικών κλάδων, όπως η σημειωτική, η κοινωνιολογία, η θεατρολογία και η θεωρία του κινηματογράφου. Το σώμα και το πρόσωπο του ηθοποιού, ο ρυθμός, η εκφορά του λόγου, οι έννοιες της «ερμηνείας» και της «εκφραστικότητας», αποτελούν αντικείμενα ενδιαφέροντος για θεωρητικές, αισθητικές και ιστορικές προσεγγίσεις.
Ο διεπιστημονικός χαρακτήρας της έρευνας καθιστά ακόμη πιο ενδιαφέρον το εγχείρημα της συνδιοργάνωσης του συγκεκριμένου συνεδρίου από τα δύο Τμήματα της Σχολής Καλών Τεχνών του Α.Π.Θ. Η συγκριτική προσέγγιση θεάτρου και κινηματογράφου από τη σκοπιά της υποκριτικής τέχνης αποτελεί την ευρεία ερευνητική περιοχή στην οποία θα κινηθεί το συνέδριο, χωρίς φυσικά να αποκλείονται και εισηγήσεις οι οποίες εστιάζουν στο ένα από τα δύο μέσα. Το συνέδριο αποβλέπει επίσης στη δημιουργία ενός πεδίου επικοινωνίας και ανταλλαγής απόψεων μεταξύ θεατρολόγων και θεωρητικών του κινηματογράφου από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
Το συνέδριο θα ολοκληρωθεί με την οργάνωση συζήτησης στρογγυλής τραπέζης στην οποία θα συμμετάσχουν καταξιωμένοι σκηνοθέτες και ηθοποιοί.
Για την πληροφόρησή σας, ακολουθεί το πρόγραμμα του συνεδρίου και επισημαίνεται πως θα υπάρχει ταυτόχρονη μετάφραση στα ελληνικά καθ’ όλη τη διάρκεια του συνεδρίου και πως το κόστος συμμετοχής ανέρχεται στα 30Ε. Η παρακολούθηση του συνεδρίου από τους φοιτητές των Τμημάτων Θεάτρου και Kινηματογράφου του Α.Π.Θ. θα είναι ελεύθερη.
Ιδιαίτερη τιμή θα αποτελέσει για μας η παρουσία σας και η συμβολή σας στις εργασίες του συνεδρίου.
Με τιμή,
Η Οργανωτική Επιτροπή:
Πρόεδρος: Νικηφόρος Παπανδρέου (Καθηγητής, Τμήμα Θεάτρου)
Αντιπρόεδρος: Απόστολος Βέττας (Καθηγητής, Τμήμα Θεάτρου)
Γραμματέας: Αλεξάνδρα-Γουλάκη Βουτυρά (Καθηγήτρια, Τμήμα Μουσικών Σπουδών)
Ταμίας: Ελένη Παπάζογλου (Επικ. Καθηγήτρια, Τμήμα Θεάτρου)
Μέλος: Γιάννης Λεοντάρης (Λέκτορας, Τμήμα Θεάτρου)
Μέλος: Χριστίνα Αδάμου (Λέκτορας, Τμήμα Κινηματογράφου)

ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
ΣΧΟΛΗ ΚΑΛΩΝ ΤΕΧΝΩΝ
ΤΜΗΜΑ ΘΕΑΤΡΟΥ / ΤΜΗΜΑ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ

«Ο ΗΘΟΠΟΙΟΣ, ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΗ ΣΚΗΝΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΟΘΟΝΗ»

ΔΙΕΘΝΕΣ ΔΙΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ
ΤΕΛΛΟΓΛΕΙΟ ΙΔΡΥΜΑ ΤΕΧΝΩΝ Α.Π.Θ. – ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
4-5 Νοεμβρίου 2007

ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ
ΚΥΡΙΑΚΗ 4/11/2007
09.00 – 09.30 : ΕΓΓΡΑΦΕΣ
09.30 – 10.00: ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΙ-ΕΝΑΡΞΗ
10.00-11.00: ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΕΙΣΗΓΗΣΗ:
• JACQUELINE NACACHE (UNIVERSITE PARIS-DIDEROT/PARIS 7) : «THE MAN BETWEEN»
11.00-11.20: ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ-ΚΑΦΕΣ
11.20-13.10 : ΠΡΩΤΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑ: «ΚΩΔΙΚΕΣ ΤΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΠΡΟΣΩΠΟΥ»
• CYNTHIA BARON (BOWLING GREEN STATE UNIVERSITY): Marleen Gorris’s Antonia’s Line: Performance through the Lens of Laban Movement Analysis.
• VINCENT AMIEL (UNIVERSITE DE CAEN): Les corps et les gestes.
• ΓΙΑΝΝΗΣ ΛΕΟΝΤΑΡΗΣ (ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ): Η περιπέτεια του προσωπου του ηθοποιου στον ελληνικο κινηματογραφο από το 1954 έως το 1974: σχέσεις ταύτισης και σχέσεις αμηχανίας με τον θεατή.
• ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΑΔΑΜΟΥ (ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ): Υλικά σώματα – αιθέρια κίνηση: η υποκριτική απόδοση ουσιωδών αντιφάσεων στις σκηνές δράσης με πρωταγωνίστριες γυναίκες
13.10-14.40: ΓΕΥΜΑ ΣΤΟ ΤΕΛΛΟΓΛΕΙΟ (ΤΟ ΚΟΣΤΟΣ ΤΟΥ ΓΕΥΜΑΤΟΣ ΕΠΙΒΑΡΥΝΕΙ ΤΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ)
14.40-16.30: ΔΕΥΤΕΡΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑ: «ΟΨΕΙΣ ΤΟΥ ΣΤΑΡ»
• PAUL MC DONALD (UNIVERSITY OF PORTSMOUTH): ‘Doing some real acting for a change’: Julia Roberts, Erin Brockovich and Oscar winning legitimation.
• ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΛΑΜΑΝΙΔΟΥ (ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ): The Personification Trap and The Hollywood Star.
• ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΥΡΙΑΚΟΣ (ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ): Αλίκη Βουγιουκλάκη και Τζένη Καρέζη: Μια συνεξέταση της σκηνικής και κινηματογραφικής τους διαδρομής κατά τη δεκαετία 1955-65.
• ΛΥΔΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ (LIVERPOOL JOHN MOORES UNIVERSITY): Stardom and the Greek Film Musical in the 1960s: Aliki Vougiouklaki and Rena Vlachopoulou.
16.30-16.50: ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ-ΚΑΦΕΣ
16.50-18.40 :ΤΡΙΤΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑ: «ΘΕΑΤΡΙΚΟΙ ΗΘΟΠΟΙΟΙ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΒΩΒΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ»
• ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΡΙΤΣΑΤΟΥ (ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ): Το θέατρο πρόζας και η υποκριτική τέχνη της Ελένης Χαλκούση: ρίγη «συγκίνησις και αληθούς τέχνης» στη Θεσσαλονίκη το καλοκαίρι του 1928.
• ΜΑΝΩΛΗΣ ΣΕΙΡΑΓΑΚΗΣ (ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΡΗΤΗΣ): Ο ηθοποιός Πέτρος Κυριακός πάνω στην οθόνη και μπροστά απ’ αυτήν .
• ΑΝΔΡΕΑΣ ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ (ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ): Ο ηθοποιός Μιχαήλ Μιχαήλ του Μιχαήλ
• ΣΤΑΘΗΣ ΒΑΛΟΥΚΟΣ (ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ): Από το τσίρκο στην κωμωδία.
18.40-20.30: ΤΕΤΑΡΤΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑ: «ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ, ΣΕΝΑΡΙΟ, ΡΟΛΟΣ: ΤΙ ΔΙΑΒΑΖΕΙ Ο ΗΘΟΠΟΙΟΣ;»
• ΙΟΥΛΙΑ ΠΙΠΙΝΙΑ (ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ): Ο ηθοποιός, ο ρόλος και η Ιστορία: Danton του Andrzej Wajda.
• ΓΙΑΝΝΗΣ ΤΖΙΟΥΜΑΚΗΣ (UNIVERSITY OF LIVERPOOL): Film Acting in Contemporary American Independent Film: David Mamet’s “Practical Aesthetics” in Action.
• ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΥ (ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ): Ο αυτοσχεδιασμός με τους ηθοποιούς ως τεχνική συγγραφής σεναρίου.
• ΠΕΡΙΚΛΗΣ ΧΟΥΡΣΟΓΛΟΥ (ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ):

ΔΕΥΤΕΡΑ 5/11/2007
09.00-10.30: ΠΕΜΠΤΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑ: «ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΚΑΙ ΘΕΑΤΡΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΥΠΟΚΡΙΤΙΚΗΣ»
• ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΜΗΝΗ (ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΡΗΤΗΣ): Από τον натурщик στο σύστημα Στανισλάβσκι: oι απόψεις του Πουντόβκιν για τον κινηματογραφικό ηθοποιό
• JONATHAN BIGNELL (UNIVERSITY OF READING): Method from Stage to Screen: Performance and Authenticity
• ΟΛΓΑ ΚΟΥΡΕΛΟΥ (KING’S COLLEGE LONDON): From stage to screen: Irene Papas acting tragic parts on screen
10.30-10.50: ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ-ΚΑΦΕΣ
10.50-12.20: ΕΚΤΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑ «ΗΘΟΠΟΙΟΙ ΠΕΡΑ ΑΠΟ ΤΑ ΟΡΙΑ ΤΗΣ ΥΠΟΚΡΙΤΙΚΗΣ»
• ΕΙΡΗΝΗ ΣΤΑΘΗ (ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ) : Ανθρώπινη Εικονική Αναπαράσταση και Υποκριτική. Διδάσκοντας Εικονικούς Ηθοποιούς (Αvatars) στον Ψηφιακό Κινηματογράφο.
• ΕΥΑ ΣΤΕΦΑΝΗ (ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ): Ερμηνευτικές πρακτικές ‘μη ηθοποιών’ στο ντοκιμαντέρ
• PHILIPPE TANCELIN (UNIVERSITE PARIS 8): De la présence de l’acteur à travers le theatre d’intervention.
12.20-13.20: ΕΒΔΟΜΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑ: «ΒΛΕΜΜΑ ΤΟΥ ΗΘΟΠΟΙΟΥ-ΒΛΕΜΜΑ ΤΟΥ ΘΕΑΤΗ»
• HENRI SCHOENMAKERS (UNIVERSITY OF ERLANGEN-NURNBERG): Acting, Performing and Being. Modalities of presence in theatrical situations.
• JOERG STERNAGEL (UNIVERSITY OF POTSDAM): There is More Than Meets the Eye: Film Acting and Spectatorship.
13.20-15.00: ΓΕΥΜΑ ΣΤΟ ΤΕΛΛΟΓΛΕΙΟ (ΤΟ ΚΟΣΤΟΣ ΤΟΥ ΓΕΥΜΑΤΟΣ ΕΠΙΒΑΡΥΝΕΙ ΤΟΥΣ ΣΥΝΕΔΡΟΥΣ)
15.00-16.50: ΟΓΔΟΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑ: «ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ-ΣΚΗΝΟΘΕΤΗΣ-ΗΘΟΠΟΙΟΣ-ΡΟΛΟΣ:ΣΥΜΜΑΧΟΙ Η ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ;»
• ΕΙΡΗΝΗ ΣΤΑΜΑΤΟΠΟΥΛΟΥ (ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ): Τα πρόσωπα της κινηματογραφικής μυθοπλασίας:Από τον φορέα δράσης στον κινηματογραφικό χαρακτήρα, τον ρόλο του ρομαντικού ήρωα και τον ηθοποιό
• ΑΝΝΑ ΣΤΑΥΡΑΚΟΠΟΥΛΟΥ (ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ): «Με δύναμη από την Κηφισιά» (1995) : από το εργαστήρι του συγγραφέα στην ευωχία του θεατή.
• ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΜΙΧΕΛΑΚΗΣ (UNIVERSITY OF BRISTOL): Acting as radical montage: three film adaptations of Greek tragedy
• ΔΗΩ ΚΑΓΓΕΛΑΡΗ (ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ): Ο ηθοποιός Λευτέρης Βογιατζής: από τη σκηνή στην οθόνη.
16.50-17.10: ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ-ΚΑΦΕΣ
17.10-18.40: ΕΝΑΤΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑ: «ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΗΘΟΠΟΙΟΙ ΩΣ ΦΟΡΕΙΣ ΝΟΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ»
• GILLI BUSH-BAILEY (ROYAL HOLLOWAY UNIVERSITY OF LONDON): Performing HerSelf; Approaches to practice-based research in theatre history
• GWENAELLE LE GRAS (UNIVERSITE DE CAEN): Le paradoxe de 8 femmes (film de François Ozon, 2002): l’exagération de la théâtralité au profit du fétichisme cinématographique des actrices.
• ΙΩΑΝΝΑ ΑΘΑΝΑΣΑΤΟΥ (ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ): Γυναίκες ηθοποιοί στη δεκαετία του 20. Κυριαρχία της ανδρικής ματιάς ή υπόσχεση χειραφέτησης?
18.40-20.40: ΣΤΡΟΓΓΥΛΟ ΤΡΑΠΕΖΙ
«Η ΠΡΟΒΑ ΣΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΚΑΙ ΤΟΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ: ΔΟΚΙΜΗ (prova) Η ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ (répétition) ;» Συντονιστής: ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ (ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ)
(ΕΚΚΡΕΜΕΙ Ο ΚΑΘΟΡΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΝΤΩΝ)

Μετάβαση στο περιεχόμενο