Η μελέτη της λογοτεχνίας στην ψηφιακή εποχή

Τα τελευταία χρόνια, η δημιουργία ψηφιακών εκδόσεων, μεθόδων και εργαλείων για τη μελέτη της λογοτεχνίας εντάσσεται μέσα στη γενικότερη τάση για τη χρήση των ψηφιακών τεχνολογιών στις ανθρωπιστικές επιστήμες (Digital Humanities – Humanities Computing) και ειδικότερα στη φιλολογία και αποσκοπεί στην ανάπτυξη μεθόδων, εργαλείων καθώς και ενός δικτύου συνεργασίας προκειμένου να βρεθούν νέα μοντέλα τόσο εκδοτικής επεξεργασίας όσο και διάθεσης λογοτεχνικών κειμένων με την βοήθεια του ηλεκτρονικού υπολογιστή. Η αγγλόφωνη λογοτεχνία έχει μια σταθερή σχέση με την ψηφιακή εξέλιξη αφού έχει να παρουσιάσει μια σειρά από εξελιγμένα ψηφιακά projects που διαρκώς εμπλουτίζονται και ανανεώνονται καθιστώντας τη μελέτη της εποχής (λογοτεχνίας και πολιτισμού) μια πρωτόγνωρη, σύνθετη, και ανοιχτή κειμενική και αναγνωστική εμπειρία. Όμως, παρά τα αδιαμφισβήτητα πλεονεκτήματα της χρήσης της ψηφιακής τεχνολογίας στο περιβάλλον της λογοτεχνίας και της μετάδοσής της, η μεταγραφή της αρχικής πηγής του κειμένου σε ηλεκτρονική μορφή και η επένδυση αυτής της μεταγραφής με συμπληρωματικές πληροφορίες αποδυναμώνουν, όπως υποστηρίζεται από πολλούς, την αξιοπιστία της ψηφιακής έκδοσης. Ομοίως, η απομάκρυνση από την παραδοσιακή ιδέα της βιβλιογραφικής έρευνας, ερμηνείας, ανάγνωσης και διάδρασης εγείρουν σημαντικά ερωτήματα σχετικά με την εγκυρότητα του τρόπου με τον οποίο χειριζόμαστε πλέον το λογοτεχνικό κείμενο. Με άλλα λόγια, μπροστά στην αναδιαμόρφωση του πεδίου της λογοτεχνίας και της μελέτης της, οι ευκαιρίες φαίνεται να συνυπάρχουν με τους κινδύνους.

 

Σκοπός της ημερίδας θα είναι η έναρξη μιας συζήτησης σχετικά με τη χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας στην έρευνα και μελέτη της λογοτεχνίας σύμφωνα με τα κριτήρια και τις προβληματικές που περιγράφηκαν παραπάνω. Η συμμετοχή ομιλητών από την Ελλάδα και το εξωτερικό έχει ως στόχο την ανταλλαγή απόψεων και τη σύγκριση διαφορετικών εμπειριών και δεδομένων που μπορούν να βοηθήσουν στην καλύτερη κατανόηση των εφαρμογών της τεχνολογίας στη φιλολογική έρευνα, και, κυρίως, των στόχων που αυτές υπηρετούν.

Μετάβαση στο περιεχόμενο