Συναυλία Σύγχρονης Μουσικής από το Εργαστήριο Σύγχρονης Μουσικής ΑΠΘ

Συναυλία Σύγχρονης Μουσικής από το Εργαστήριο Σύγχρονης Μουσικής ΑΠΘ  με τίτλο "Όπερα και Ψυχανάλυση". Στην αίθουσα ΣΟΛΩΝ ΜΙΧΑΗΛΙΔΗΣ – αίθουσα δοκιμών Κ.Ο.Θ. (πρώην ΠΑΛΛΑΣ) – Λεωφόρος Νίκης  73, το Σάββατο 28 Μαρτίου 2015, στις 21.00.

Οι ΜΑΪΡΑ ΜΙΛΟΛΙΔΑΚΗ (σοπράνο) και ο ΙΩΣΗΦ ΒΑΛΕΤ (πιάνο)

παρουσιάζουν έργα των:

JOHN ADAMS, BÉLA BARTÓK, LUCIANO BERIO,

PHILIP GLASS, GYÖRGY LIGETI, ΙΩΣΗΦ ΒΑΛΕΤ

Η φροϋδική θεωρία για τη διχοτόμηση της ψυχής, τις ψυχικές παθογένειες όπως η παράνοια και η υστερία, τα μυθικά σύμβολα και αρχέτυπα άσκησαν καταλυτική επιρροή στη σύγχρονη μουσική μυθοπλασία. Η δραματοποίηση του Ασυνείδητου στις όπερες που βασίστηκαν σε ψυχαναλυτικά κείμενα αναδεικνύει την παθογένεια του χαρακτήρα ως το επίκεντρο της δράσης. Η ίδια η μουσική γίνεται μια ψυχοτρόπος δύναμη.

Σε μια συναυλία που δοκιμάζει με ακραίο τρόπο τα όρια της ανθρώπινης φωνής, η σοπράνο Μάιρα Μηλολιδάκη και ο συνθέτης Ιωσήφ Βαλέτ στο πιάνο παρουσιάζουν ένα εντυπωσιακό πρόγραμμα με σκηνές και άριες από το “Κάστρο του Κυανοπώγωνα” του Μπάρτοκ, τους “Πόθους του Εγώ” του Βαλέτ, τις όπερες “Ο Νίξον στην Κίνα” του Άνταμς και “Τα Μυστήρια του Μακάβριου” του Λίγκετι. Ιδιαίτερη στιγμή του προγράμματος η “Σεκουέντσα ΙΙΙ” για σόλο φωνή του Μπέριο.

Συμμετέχει ο βαρύτονος Λευτέρης Χασανίδης.

 

BÉLA BARTÓK (1881 – 1945)              Έκτη πόρτα από την όπερα «Το κάστρο του Κυανοπώγωνα»

ΙΩΣΗΦ ΒΑΛΕΤ (1968)                          «Οι πόθοι του Εγώ» (οι άριες από τη μονόπρακτη όπερα «Ego»)

JOHN ADAMS (1947)                          This is prophetic, από την όπερα «Ο Νίξον στην Κίνα»

PHILIP GLASS (1937)                           Αποσπάσματα από τη σουίτα για σόλο πιάνο «Ο Ορφέας στην                                                                  κρεβατοκάμαρα» (αρ. 2 και 7, σε μεταγραφή P. Barnes)

LUCIANO BERIO (1925 – 2003)          Sequenza III για φωνή

GYÖRGY LIGETI (1923 – 2006)           «Μυστήρια του Μακάβριου» (τρεις άριες από την όπερα «Le                                                                    Grand Macabre»)

 
Tο Εργαστήρι Σύγχρονης Μουσικής (Contemporary Music Lab) ιδρύθηκε τον Σεπτέμβριο του 2010 από τον καθηγητή σύνθεσης του Τμήματος Μουσικών Σπουδών Μιχάλης Λαπιδάκη. Όπως αναφέρεται στο ιδρυτικό του καταστατικό, Tο Εργαστήριο Σύγχρονης Μουσικής (Ε.Σ.Μ.) ιδρύθηκε στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών της Σχολής Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης με σκοπό την εξυπηρέτηση ερευνητικών, εκπαιδευτικών και καλλιτεχνικών ανάγκων του Τμήματος και ιδίως της Κατεύθυνσης Σύνθεσης σε Προπτυχιακό, Μεταπτυχιακό και Διδακτορικό επίπεδο. Παράλληλα όμως στόχος του Ε.Σ.Μ. είναι να υπερβεί τα ακαδημαϊκά όρια της αποστολής του και να φέρει τη σύγχρονη μουσική, δηλαδή, τη μουσική του 20ού και του 21ου αιώνα, στο κοινό της Θεσσαλονίκης.  Το Ε.Σ.Μ. τα τελευταία δύο χρόνια, συνεργαζόμενο, κατά κύριο λόγο, με το dissonArt ensemble έχει διοργανώσει δέκα συναυλίες σύγχρονης μουσικής σε χώρους όπως η αίθουσα δοκιμών της Κ.Ο.Θ. “Σόλων Μιχαηλίδης”, το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης και το Βαφοπούλειο Πολιτιστικό Ίδρυμα, έχει συμμετάσχει στα Εργαστήρια Σύνθεσης στο Μ.Μ.Θ. και έχει διοργανώσει σεμινάρια σύνθεσης και αυτοσχεδιασμού στο Τ.Μ.Σ.   Έχει παρουσιάσει τη μουσική σημαντικών συνθετών της εποχής μας για πρώτη φορά στην Θεσαλονίκη όπως μεταξύ άλλων Γιώργο Απέργη, Salvattore Sciarrino και Morton Fledman.  Από το 2011 η Music Foundation Ernst von Siemens χρηματοδοτεί το έργο «Εκπαιδευτικές δραστηριότητες έρευνας, ερμηνείας και εκτέλεσης σύγχρονης μουσικής» του Εργαστηρίου Σύγχρονης Μουσικής. 
 

Μάιρα Μηλολιδάκη, υψίφωνος

Αριστούχος απόφοιτος του Ωδείου Αθηνών στο κλασικό τραγούδι. Απόφοιτος της θεατρικής Σχολής Εμπρός-Εργαστήρι. Με υποτροφία του Ιδρύματος Ωνάση ολοκλήρωσε τις σπουδές της στο Μιλάνο με την M. L. Cioni και στη Ρώμη με την Renata Scotto, ως μέλος του Στούντιο Όπερας της Ακαδημίας της Αγίας Καικιλίας, από το οποίο αποφοίτησε το 2008. Έχει βραβευτεί στους διεθνείς διαγωνισμούς για νέες λυρικές φωνές Enrico Caruso 2003 και Francesco Maria Martini 2003.

Έχει συνεργαστεί με το Εθνικό Θέατρο, το πρόγραμμα για νέους σολίστ Aegean Opera (μουσική διεύθυνση Sh. Milnes), την Όπερα Δωματίου Αθηνών, την Εθνική Λυρική Σκηνή, το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, την Ακαδημία της Αγίας Καικιλίας, τον Μουσικό Φλωρεντινό Μάιο, το Δημοτικό Θέατρο Πάτρας, σε ρόλους όπως Sängerin (Μπρεχτ, Ο Βίος του Γαλιλαίου), Schleppenträgerin (Strauss, Ηλέκτρα), Serpina (Pergolesi, La Serva Padrona), Lucia (Donizetti, Lucia di Lammermoor), Magda (Puccini, La Rondine), Γυναίκα στην Ανθρώπινη Φωνή του Poulenc, Rosina (Rossini, Ο Κουρέας της Σεβίλλης), Violetta (Verdi, La Traviata), Βασίλισσα της Νύχτας (Mozart, Ο Μαγικός Αυλός), σε σκηνοθεσίες των Στ. Ντουφεξή, M. Hampe, R. Scotto, C. Scarton, A. Bernard, κ.α.

Έχει συνεργαστεί με το Ίδρυμα Β. και Μ. Θεοχαράκη, το Πειραματικό Φεστιβάλ Αρχαίου Δράματος (Κλυταιμνήστρα (Αισχύλου Ευμενίδες), το Διεθνές Φεστιβάλ Αίγινας, το Αναγεννησιακό Φεστιβάλ του Ρεθύμνου, κ.ά., ενώ έχει συμπράξει με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών (στα πλαίσια του κύκλου Αφιέρωμα στο Ελληνικό Τραγούδι), την Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Αθηναίων, την Συμφωνική Ορχήστρα Κύπρου, την Ορχήστρα των Χρωμάτων, την Καμεράτα-Ορχήστρα Φίλων της Μουσικής, την Συμφωνική Tito Schipa, την Ορχήστρα I Pomeriggi Musicali, την Academica Athens Orchestra, την Ένωση Ελλήνων Μουσουργών και το Ε.Σ.Σ.Μ., το κουιντέτο Melos Brass, τον οργανίστα J. Geffert (2006, ανοιξιάτικος κύκλος εκκλησιαστικού οργάνου), το Νέο Ελληνικό Κουαρτέτο, το μπαρόκ σύνολο Sinfonia, σε ρεσιτάλ στην Ελλάδα και το εξωτερικό, ανάμεσά τους στο Teatro dal Verme του Μιλάνου και το Carnegie Hall της Νέας Υόρκης (Γκαλά όπερας, Νοέμβριος 2007).

Ως μέλος της ομάδας μουσικού θεάτρου ΡΑΦΗ από την ίδρυσή της το 2012 έχει συμμετάσχει σε παραγωγές της, όπως Les Fables του La Fontaine σε σκηνοθεσία της Μάρως Μαρμαρινού (Οικία Κατακουζηνού) και Cendrillon της Pauline Viardot σε σκηνοθεσία του Θέμελη Γλυνάτση (Skrow Theater). 

Ιδιαίτερη θέση στο ρεπερτόριό της έχει η σύγχρονη μουσική παραγωγή (π.χ. L. Berio, Sequenza III για σόλο φωνή, ο ρόλος της Gepopo από την όπερα Le Grand Macabre του G. Ligeti, W. Lutoslawski, Chantefleurs et Chantefables, J. Tavener, Έξι τραγούδια σε ποίηση της Αχμάτοβα για υψίφωνο και βιολοντσέλο σε συνεργασία με την ΡΑΦΗ, κ.ά.) καθώς και τα έργα σύγχρονων Ελλήνων συνθετών πολλά από τα οποία έχει παρουσιάσει σε πρώτη εκτέλεση. Έχει συμμετάσχει σε δύο διακεκριμένες ταινίες μεγάλου μήκους του Ν. Κορνήλιου (11 Συναντήσεις με τον πατέρα μου και Μητριαρχία).

Μαζί με τον πιανίστα Τίτο Γουβέλη επιμελήθηκε τον κύκλο συναυλιών Ένα Μουσείο από Μουσική που πραγματοποιήθηκε με χορηγία του Ιδρύματος Ωνάση στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης (2009-2011) και διοργανώνει το φεστιβάλ κλασικής μουσικής Μουσικοί Συντονισμοί στη σκηνή Beton7 στον Κεραμεικό.

Είναι διδάκτωρ της γαλλικής γλώσσας (Πανεπιστήμιο Σορβόννης).

 

Ιωσήφ Βαλέτ, πιάνο

Συνθέτης, πιανίστας και παιδαγωγός. Σπούδασε πιάνο με τη Φ. Μάτου, την Φ. Φιλίπποβα και παρακολούθησε masterclass πάνω στην τεχνική Alexander με τη L. Philips (FRAM) στο Λονδίνο. Σπούδασε σύνθεση με τον Θόδωρο Αντωνίου. Εκπόνησε διδακτορικό στη σύνθεση (ΑΠΘ) με τον Χ. Σαμαρά και συμμετείχε στη Θερινή Ακαδημία του Darmstadt, στην οποία παρακολούθησε μαθήματα των G. Aperghis, H. Lachenmann, B. Furrer και T. Hosokawa. Έργα του έχουν παιχτεί στην Ρώμη (Biennale '99), Βοστώνη, Λουξεμβούργο, Βρυξέλλες, Ντάρμσταντ, Γκρατς, στο Τρίτο πρόγραμμα και την Ελληνική τηλεόραση. Έχει πάρει παραγγελίες από τον ΟΜΜΑ και την Εθνική Λυρική Σκηνή. Απέσπασε το 1ο βραβείο στους διαγωνισμούς σύνθεσης 'Γ.Α.Παπαϊωάννου', ‘Συνθέρμεια,’ 'Παις όπερα', και διακρίθηκε στους διεθνείς διαγωνισμούς 'ALEA III' και 'Queen Elisabeth'.

Έργα του έχουν παιχτεί από τις ορχήστρες Alea III, Συμφωνική Δήμου Αθηναίων, Orpheus Solists, και τα σύνολα, Ελληνικό Συγκρότημα Σύγχρονης Μουσικής, Dissonart, Melos Brass, Πνευστά της Κ.Ο.Α.

Είναι μέλος της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών από το 2001. Τα έργα του εκδίδονται από την Panas Music και ο πιανιστικός κύκλος Contra-pedal κυκλοφορεί σε CD από την Irida Classical.

 

Λευτέρης Χασανίδης

Ο Λευτέρης Χασανίδης γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1992. Είναι φοιτητής του τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης (ΜΕΤ) του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Συνέπραξε ως Σολίστ Βαρύτονος με την Ορχήστρα και Χορωδία του τμήματος ΜΕΤ στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, υπό την καθοδήγηση της κυρίας Αγγελικής Καθαρίου, καθηγήτριας του τμήματος ΜΕΤ, το 2013. Έλαβε πτυχίο Αρμονίας και Αντίστιξης από τους καθηγητές κυρίους Γιώργο Ματθαίου και Σωτήρη Δεσπότη αντίστοιχα. Μελετά Φούγκα και είναι τελειόφοιτος Βυζαντινής Μουσικής στις τάξεις του κυρίου Σωτήρη Δεσπότη. Έχει πάρει πτυχίο βιολιού με καθηγητή τον κύριο Όμηρο Γιαβρούμη και σπουδάζει στην τάξη ειδίκευσης βιολιού του κυρίου Δημήτρη Χανδράκη του τμήματος ΜΕΤ.

 

 

Μετάβαση στο περιεχόμενο