Η ομάδα Critical Music Histories συνεχίζει τις ανοιχτές διαλέξεις / συζητήσεις στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών ΑΠΘ, παράλληλα με την πιλοτική συνεργασία με χώρους στο κέντρο της πόλης.
Η μουσική ως διαμαρτυρία στην Ασία κατά την διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου
Teresa Teng, η πνευματική αφύπνιση για τη δημοκρατία στην δεκαετία του 1980, και η περίπτωση μιας συλλογικής νοσταλγίας για μια εποχή που δεν υπήρξε ποτέ
Γιώργος Αθανασόπουλος (Τμήμα Μουσικών Σπουδών ΑΠΘ)*
Πέμπτη 31 Μαρτίου, 18:00
Αιθ. 7
Τμήμα Μουσικών Σπουδών ΑΠΘ, Θέρμη
*Η διάλεξη περιλαμβάνει 2 ενότητες, στα ελληνικά (Γιώργος Αθανασόπουλος) και στα αγγλικά (ChenChing Cheng)
H Teresa Teng ήταν ένα είδωλο της pop από την Ταϊβάν της δεκαετίας του 1970 που σταδιακά εξελίχθηκε στην πιο επιτυχημένη τραγουδίστρια (βάσει του αριθμού πωλήσεων) στην Ασία έως το τέλος του 1970 και την δεκαετία του 1980. Το κοινό της επεκτεινόταν από την Ιαπωνία, όπου προωθήθηκε ως τραγουδίστρια Enka (παραδοσιακού Ιαπωνικού στιλ τραγουδιού) ως την Ινδονησία και το Hong Kong, όπου η δημοτικότητά της ως είδωλο της pop εξακολουθούσε να ακμάζει. Η επιρροή της, ωστόσο, στην Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, αποτελεί μια εντελώς διαφορετική ιστορία, αφού η μουσική της αρχικά προσεγγίστηκε με περιέργεια, και μετά απαγορεύτηκε ως «πολιτισμικά ανάξια». ‘Επειτα από συνεντεύξεις που πραγματοποιήθηκαν στην Κίνα, το Χόνγκ Κόνγκ και την Ταϊβάν τα τελευταία χρόνια, μια νέα διαλεκτική έχει αρχίσει να αναδύεται από τις μαρτυρίες των οπαδών της Teresa Teng, πολλοί από τους οποίους είναι πολιτικοί πρόσφυγες. Μέσα από μια ιδιαίτερη αλληλουχία γεγονότων, η μουσική της θα γίνει υπόκρουση σε ένα από τα πιο δραματικά γεγονότα της ψυχρο-πολεμικής ιστορίας της Ασίας.
Η περίοδος του 1980 στην Κίνα χαρακτηρίστηκε από μια πολιτισμική αναγέννηση, η οποία είχε προσδιοριστεί από τον Yang στο Cultural Thoughts in the 1980s (2005) ως μια εποχή «εξιδανίκευσης και διαφωτισμού», και τα τραγούδια της Teng αποτέλεσαν το μουσικό soundtrack αυτής της ιδεολογικής και πολιτισμικής αναγέννησης. Στα χρόνια που οδήγησαν στo 1989, το να ακούει κανείς τα τραγούδια της σταδιακά θα αποτελούσε πράξη ανυπακοής ενάντια στο καθεστώς˙ όταν τα γεγονότα έλαβαν την μορφή διαμαρτυρίας, η επίσημα απαγορευμένη μουσική της παιζόταν εκκωφαντικά δυνατά από τα μεγάφωνα ως πράξη αντίστασης και ανυπακοής, εκδηλώνοντας την επιθυμία των διαδηλωτών για πολιτική απελευθέρωση. Στο τέλος της δεκαετίας του 1980, η ιδεολογική και πολιτισμική αναγέννηση που είχε δημιουργηθεί παράλληλα με την άνοδο της δημοτικότητας της Teresa Teng στην Κίνα καταστάλθηκε πλήρως. Σύμφωνα με το κοινό της, «η φωνή της θάφτηκε με τις στάχτες της ιστορίας του 1989». Η μουσική της έγινε το σύμβολο της νοσταλγίας για μια εποχή πολιτικής και πνευματικής ελευθερίας που δεν υπήρξε ποτέ πραγματικά, και που μετατράπηκε σε ένα προπαγανδιστικό εργαλείο στις επόμενες δεκαετίες από την ηπειρωτική κινεζική κυβέρνηση, η οποία διαπίστωσε κάποια αξία στη μουσική της τελικά.
Critical Music Histories
Οι διαλέξεις της ομάδας Critical Music Histories στοχεύουν στην ανοιχτή, ανεπίσημη ανταλλαγή απόψεων και ερευνητικών προσεγγίσεων σε θέματα μουσικής ιστοριογραφίας, ανάμεσα σε φοιτητές όλων των επιπέδων, διδάσκοντες, ανεξάρτητους ερευνητές και ενδιαφερόμενους ακροατές από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Όλες οι εκδηλώσεις είναι ανοιχτές και συνοδεύονται από συζήτηση με τα μέλη της ομάδας και το κοινό. Η είσοδος είναι ελεύθερη.
Πληροφορίες σχετικά με τις διαλέξεις: criticalmusichistories@gmail.com
Πληροφορίες Εκδήλωσης
31 Μαρτίου 2016, 3:00 μμ - 31 Μαρτίου 2016, 3:00 μμ
Αίθουσα 7- Τμήμα Μουσικών Σπουδών ΑΠΘ, Θέρμη